Διδακτικό σενάριο για το Σχεδιασμό και την Ανάπτυξη Δραστηριοτήτων Μαθηματικών.

 

Τίτλος Διδακτικού Σεναρίου : «Σαν σήμερα γεννήθηκα…».

 

Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές : Μαθηματικά, εικαστικά, γλώσσα                                                                         

                                     και πληροφορική.

 

Τάξη : Το σενάριο απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

 

Διάρκεια : 5 διδακτικές ώρες.

 

Συμβατότητα με το ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ Μαθηματικών

 

Το θέμα είναι συμβατό με το Α.Π.Σ. και το Δ.Ε.Π.Π.Σ., καθώς οι δραστηριότητες και το λογισμικό που χρησιμοποιείται δίνει ευκαιρίες στα παιδιά να απαριθμούν, να συγκρίνουν, να αθροίζουν, να οργανώνουν και να παρουσιάζουν δεδομένα.

 

Οργάνωση της Διδασκαλίας και Απαιτούμενη Υλικοτεχνική Υποδομή

 

Τα παιδιά θα εργαστούν σε ομάδες των δύο ή τριών, στη γωνιά του υπολογιστή της τάξης.

 

Λογισμικό : TuxPaint

Το TuxPaint δίνει στα παιδιά πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες, παροτρύνει τη δημιουργική έκφραση και σκέψη και υποστηρίζει τη συναισθηματική νοημοσύνη. Αποτελεί ανοικτό εκπαιδευτικό εργαλείο που βασίζεται στη θεωρία της εποικοδομητικής μάθησης, όπου οι μαθητές μέσα από συνεργατική καθοδηγούμενη ανακάλυψη, διερευνούν το παιδαγωγικό υλικό και οικοδομούν συνεργατικά τη νέα γνώση.

 

Υλικά : Κάνσον, μαρκαδόροι, κόλλες, φωτογραφίες των παιδιών, ετήσιο     

                ημερολόγιο.

 

Σκοπός

 

Να «ερμηνεύουν» γενικά στοιχεία του κόσμου που περιβάλλει τα παιδιά, μέσα από διαδικασίες παρατήρησης και περιγραφής, σύγκρισης, ταξινόμησης, αντιστοίχισης, σειροθέτησης και συμβολικής αναπαράστασης.

 

Μαθησιακοί στόχοι  

 

Στα παιδιά δίνονται ευκαιρίες να παρατηρούν, να εμπλέκονται σε καταστάσεις προβληματισμού, να περιγράφουν, να συγκρίνουν, να ταξινομούν με βάση χαρακτηριστικα κριτήρια όπως ημερομηνία, μήνας.

Παροτρύνονται να απεικονίζουν σχέσεις σε πίνακες καταγραφής π.χ. πίνακας διπλής εισόδου με τους μήνες και τις ημερομηνίες γέννησης των παιδιών.

 

Τα παιδιά ενθαρρύνονται να εξερευνούν και να ανακαλύπτουν τις δυνατότητες του υπολογιστή και να τον αξιοποιούν στην εργασία τους. Αναγνωρίζουν τις κυριότερες μονάδες του υπολογιστή και το ρόλο τους στη λειτουργία του συστήματος. Χρησιμοποιούν το πληκτρολόγιο και το ποντίκι, τα εργαλεία σχεδίασης του σχετικού λογισμικού, χειρίζονται απλά σχέδια και εικόνες, συνδυάζουν και συνθέτουν μέσα από ομαδική προσπάθεια και συνεργασία, παίζουν δημιουργώντας.

 

Τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναπτύσσουν και να εμπλουτίσουν  τη γλώσσα με λέξεις που συνδέονται με τα μαθηματικά, να επικοινωνούν και να αξιοποιούν την τεχνολογία ανάλογα, με ασφάλεια και με τρόπο που να εξυπηρετεί τους σκοπούς και τις ανάγκες τους. 

 

Να χρησιμοποιούν το λογισμικό για την υλοποίηση των σχετικών δραστηριοτήτων, να ακούν και να κατανοούν τις οδηγίες που τους δίνονται.

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

 

Οι μαθητές αναπτύσσουν από προηγούμενα μαθήματα τις βασικές δεξιότητες χρήσης του υπολογιστή (π.χ. χρήση του ποντικιού, σύρε και άσε). Επιπλέον, τα νήπια έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές λειτουργίες του χρησιμοποιούμενου λογισμικού κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων του προγράμματος του νηπιαγωγείου.

 

Το προτεινόμενο σενάριο

 

Στο σενάριο αυτό παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο ένα εργαλείο αισθητικής έκφρασης και ανάπτυξης δημιουργικότητας χρησιμοποιείται για να υποστηρίξει δραστηριότητες του γνωστικού αντικειμένου των μαθηματικών. Αρχικά,γίνεται παρουσίαση του λογισμικού Tuxpaint., των εργαλείων και των δυνατοτήτων που προσφέρει στα παιδιά για τη δημιουργία και παρουσίαση του έργου τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η πρώτη δραστηριότητα στοχεύει στη δημιουργία ενός πίνακα από τα παιδιά, μιας απεικόνισης των δεδομένων που έχουν συγκεντρώσει σχετικά με τα γενέθλια. Αφού κάνουν έναν πίνακα διπλής εισόδου, με παραμέτρους τους 12 μήνες και τα ονόματα (αρχικά) των παιδιών, σημειώνουν τα γενέθλια κάθε παιδιού στο σωστό τετράγωνο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στην δεύτερη δραστηριότητα τα παιδιά καλούνται να απαριθμήσουν, να αθροίσουν, να συγκρίνουν, να οργανώσουν και να παρουσιάσουν τα παραπάνω δεδομένα στον υπολογιστή. Δίπλα από κάθε μήνα, βάζουν τόσες σφραγίδες όσα είναι τα παιδιά που γιορτάζουν τότε. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η τρίτη δραστηριότητα του σεναρίου αφορά τη χρήση του λογισμικού για τη ζωγραφική ενός έργου με θέμα τα γενέθλια. Τα παιδιά πειραματίζονται και με τη χρήση και το χειρισμό έτοιμων εικόνων, για τον εμπλουτισμό του έργου τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αξιολόγηση του διδακτικού σεναρίου

 

Κρίνουμε απαραίτητη –πριν από την ενασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή- την προσέγγιση του θέματος με συζήτηση με τα παιδιά καθώς και την παραγωγή έργων με «κλασικά» υλικά του νηπιαγωγείου. Ζωγραφίζουμε με μαρκαδόρους σε Α4 ή μεγάλα κάνσον, έργα σχετικά με το θέμα μας, που αποφασίζουν τα παιδιά. Μέσα από μια τέτοια προσέγγιση, αντιλαμβανόμαστε τις εμπειρίες και τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών. Έτσι, αξιοποιούμε τις εμπειρίες που έχουν βιώσει τα παιδιά στο περιβάλλον τους και τις δεξιότητες που έχουν ήδη αποκτήσει, υποστηρίζοντάς τα να τις διευρύνουν στα πλαίσια του «τεχνολογικού γραμματισμού».

 

Οι δραστηριότητες των παιδιών στον υπολογιστή ενθάρρυναν αλληλεπιδράσεις και  προώθησαν την κοινωνικοποίηση των παιδιών, την ευελιξία της σκέψης τους και τη δημιουργικότητά τους. Ανέπτυξαν σημαντικά την προφορική έκφραση και επικοινωνία.

 

Τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες αξιοποίησης του ηλεκτρονικού υπολογιστή, ως εργαλείου για τις διερευνήσεις, τις αναζητήσεις και τις παραγωγές τους.

 

Βέβαια, είναι προφανές ότι τα παιδιά που έρχονται στο νηπιαγωγείο, δεν έχουν τις ίδιες εμπειρίες στη χρήση του υπολογιστή, όπως άλλωστε συμβαίνει και με άλλες γνωστικές περιοχές. Έτσι, χρειάστηκε περισσότερος χρόνος από εκείνον που είχαμε προγραμματίσει για την ανάπτυξη και υλοποίηση των δραστηριοτήτων μας, κάτι που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, στα πλαίσια του Α.Π.Σ. για το νηπιαγωγείο.