Διδακτικό σενάριο για το Σχεδιασμό και την Ανάπτυξη Δραστηριοτήτων Εικαστικών με τη  χρήση των ΤΠΕ

Τίτλος Διδακτικού Σεναρίου : «Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο»

Γνωστικό αντικείμενο : Δημιουργία και Έκφραση.

Ενότητα : Εικαστικά.

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές : Eικαστικά, Γλώσσα, Πληροφορική.

Τάξη : To σενάριο απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Εκτιμώμενη Διάρκεια : 4 διδακτικές ώρες.

Συμβατότητα με το ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ για το σχεδιασμό και ανάπτυξη δραστηριοτήτων εικαστικών:

Το θέμα είναι συμβατό με το Α.Π.Σ. και το Δ.Ε.Π.Π.Σ., καθώς οι δραστηριότητες και το λογισμικό που χρησιμοποιείται, δίνει ευκαιρίες στα παιδιά να παρατηρούν και ερμηνεύουν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, να σχεδιάζουν διάφορα είδη γραμμών και περιγραμμάτων, να συνθέτουν διάφορα σχήματα και μορφές, ενθαρρύνονται να αναπτύσσουν τη γλώσσα, την επικοινωνία και να αξιοποιούν ανάλογα την τεχνολογία. Μέσα από το σχεδιασμό και την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του σεναρίου, υποστηρίζονται δραστηριότητες συμβολικής έκφρασης και επικοινωνίας. Αξιοποιούνται οι υπάρχουσες εμπειρίες των παιδιών αλλά και προωθούνται νέες, μέσα από τις προσωπικές ιδέες, τις παραστάσεις τους αλλά και την κοινωνική εμπειρία και αλληλεπίδραση.

Οργάνωση της Διδασκαλίας και Απαιτούμενη Υλικοτεχνική Υποδομή:

Τα παιδιά θα εργαστούν σε ομάδες των δύο ή τριών, στη γωνιά του υπολογιστή της τάξης.

Λογισμικό : TuxPaint

Το TuxPaint δίνει στα παιδιά πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες, παροτρύνει τη δημιουργική έκφραση και σκέψη και υποστηρίζει τη συναισθηματική νοημοσύνη. Αποτελεί ανοικτό εκπαιδευτικό εργαλείο που βασίζεται στη θεωρία της εποικοδομητικής μάθησης, όπου οι μαθητές μέσα από συνεργατική καθοδηγούμενη ανακάλυψη, διερευνούν το παιδαγωγικό υλικό και οικοδομούν συνεργατικά τη νέα γνώση.

Στόχοι : να σχεδιάζουν και να συνδυάζουν διάφορα είδη γραμμών καθώς και περιγράμματα. Να προωθούν τη δημιουργικότητά τους, να εξάπτουν τη φαντασία τους, να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αναπαραστατικής σκέψης, να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να καλλιεργούν την αισθητική τους αντίληψη. Να χρησιμοποιούν το αντίστοιχο λογισμικό για να υλοποιήσουν τις προβλεπόμενες δραστηριότητες, να παίζουν με τα εργαλεία σχεδίασης του λογισμικού, να επιλέγουν με το ποντίκι τα έτοιμα σχήματα και τις σφραγίδες του, δημιουργώντας τις δικές τους συνθέσεις. Να ταυτίσουν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή με μια μηχανή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί –εκτός των άλλων- για παιχνίδι και διασκέδαση.

Προαπαιτούμενες γνώσεις :

Οι μαθητές αναπτύσσουν από προηγούμενα μαθήματα τις βασικές δεξιότητες χρήσης του υπολογιστή (π.χ. χρήση του ποντικιού, σύρε και άσε). Επιπλέον, τα νήπια έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές λειτουργίες του χρησιμοποιούμενου λογισμικού κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων του προγράμματος του νηπιαγωγείου.

Το προτεινόμενο Σενάριο :

Στο σενάριο αυτό παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο ένα εργαλείο αισθητικής έκφρασης και ανάπτυξης της δημιουργικότητας χρησιμοποιείται προκειμένου να υποστηρίξει δραστηριότητες που συνδέονται και με άλλα γνωστικά αντικείμενα, Γλώσσα και Πληροφορική.

Αρχικά παρουσιάζεται αναλυτικά το λογισμικό Tuxpaint.  Eξηγούνται τα εργαλεία που διαθέτει και οι δυνατότητες που προσφέρει όσο αφορά τη χρήση έτοιμων εικόνων, σχημάτων και σφραγίδων.

Η πρώτη δραστηριότητα αφορά τη χρήση του λογισμικού για την ελεύθερη έκφραση και δημιουργία από τα παιδιά, που καλούνται να ζωγραφίσουν ένα έργο με ελεύθερο θέμα.

Η δεύτερη δραστηριότητα παρέχει τη δυνατότητα στα παιδιά να χειριστούν σχήματα.

Η τρίτη δραστηριότητα αφορά τη χρήση των έτοιμων σφραγίδων του λογισμικού για τη δημιουργία μιας ομαδικής εργασίας.

 

 

Αξιολόγηση

Η προηγούμενη ενασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή είναι απαραίτητη για να έχουν τα παιδιά εξοικειωθεί με τα επιμέρους στοιχεία του υπολογιστή και τις λειτουργίες τους.

Η ενασχόληση αυτή και οι εμπειρίες των παιδιών αξιοποιούνται στη συνέχεια και διευρύνονται στα πλαίσια του τεχνολογικού εγγραμματισμού που διατρέχει το σενάριο.

Ενθαρρύνεται η προφορική επικοινωνία μεταξύ των παιδιών, η αλληλεπίδραση μεταξύ τους αλλά και με τον εκπαιδευτικό, η συνεργασία τους για τη λήψη αποφάσεων και την εκτέλεση δράσεων.

Καλλιεργείται η αισθητική τους αντίληψη μέσα από την επιλογή σχημάτων, έτοιμων εικόνων, χρωμάτων και γενικά με το χειρισμό των εργαλείων του λογισμικού. Υποστηρίζεται η συναισθηματική τους νοημοσύνη.

Ευνοείται η ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν επίλυση προβλημάτων, δραστηριότητες ανακάλυψης, κριτική σκέψη και διαφορετικές μορφές αναπαράστασης της πραγματικότητας.

Βέβαια, επειδή οι εμπειρίες των παιδιών που έρχονται στο νηπιαγωγείο και οι ικανότητές τους στο χειρισμό του ηλεκτρονικού υπολογιστή, είναι διαφορετικές, συχνά απαιτείται περισσότερος χρόνος για την ανάπτυξη κάποιων δραστηριοτήτων. Όμως, όπως σε όλες τις κατευθύνσεις των προγραμμάτων σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων , σεβόμαστε  τα  προσωπικά χαρακτηριστικά των παιδιών , τα υποστηρίζουμε και τα προωθούμε, σχεδιάζοντας,  υλοποιώντας και αξιολογώντας αναπτυξιακά κατάλληλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.