Διδακτικό σενάριο για το Σχεδιασμό και την Ανάπτυξη Δραστηριοτήτων Πληροφορικής με τη χρήση των ΤΠΕ.

Τίτλος Διδακτικού Σεναρίου : «Ένα ποντίκι που γράφει…»

Γνωστικό αντικείμενο : Πληροφορική

Ενότητα : Γραφή

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές : Γλώσσα

Τάξη : το σενάριο απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Εκτιμώμενη διάρκεια : 5 διδακτικές ώρες.

Συμβατότητα με το ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ για το σχεδιασμό και ανάπτυξη δραστηριοτήτων πληροφορικής

Το σενάριο είναι συμβατό με το ΔΕΠΠΣ για το Νηπιαγωγείο καθώς οι δραστηριότητες και το λογισμικό που χρησιμοποιείται, παρέχουν ευκαιρίες στα παιδιά να αξιοποιούν τον υπολογιστή στην εργασία τους, συντάσσοντας και εκτυπώνοντας μια πρόσκληση για την καλοκαιρινή τους γιορτή, να γνωρίσουν τις κυριότερες μονάδες του και το ρόλο τους, να έλθουν σε επαφή με το πληκτρολόγιο και το ποντίκι, να προσεγγίσουν τις λειτουργίες “αντιγραφή” και “επικόλληση”.

Οργάνωση της Διδασκαλίας και Απαιτούμενη Υλικοτεχνική Υποδομή:

Τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες των δύο ή τριών. Απαιτείται υπολογιστής με σύνδεση στο διαδίκτυο και επεξεργαστής κειμένου.

Λογισμικό : Microsoft Office Word 7

Μαθησιακοί Στόχοι : εξέλιξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων που συνδέονται με

άλλες περιοχές (γλώσσα, γραπτή έκφραση), ανάπτυξη λεπτής

κινητικότητας, ενίσχυση παρατηρητικότητας, γνωριμία με τον η/υ.

Προαπαιτούμενες γνώσεις :

Στοιχειώδης γνωριμία με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου.

Το προτεινόμενο Σενάριο :

Στο σενάριο αυτό επιχειρείται η προσέγγιση του επεξεργαστή κειμένου από τα παιδιά,  η από κοινού λήψη απόφασης για τη σύνταξη και εκτύπωση μιας πρόσκλησης για την καλοκαιρινή γιορτή του νηπιαγωγείου και η υλοποίησή της.

Τα παιδιά καλούνται να αποφασίσουν τι θα πρέπει να γράφει αυτή η πρόσκληση, τι χρώματα θα χρησιμοποιήσουν και τι γραμματοσειρά. Πώς θα συντάξουν τις πληροφορίες που πρέπει να δίνονται. Επίσης, ενθαρρύνονται να προσθέσουν ένα  απόσπασμα από τη λογοτεχνία, αναζητώντας σχετικά στο διαδίκτυο και γνωρίζοντας τη διαδικασία αντιγραφής και επικόλλησης.

Υποστηρίζεται και προωθείται η συνεργασία και αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών των ομάδων και καλλιεργείται η προφορική έκφραση και επικοινωνία.

Παραθέτουμε την τελική μορφή της πρόσκλησης, μέσα από την οποία τα παιδιά κατανόησαν τη χρησιμότητα του ηλεκτρονικού υπολογιστή για αντιμετώπιση πραγματικών αναγκών και επίλυση πραγματικών προβλημάτων, σ' ένα πλαίσιο που είχε νόημα για τα ίδια, αφού συνδεόταν άμεσα για τη γιορτή που προετοίμαζαν. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


«Όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού» (απόσπασμα)

Χτες βράδυ δεν κοιμήθηκαν καθόλου τα παιδιά. Είχανε κλείσει ένα σωρό τζιτζίκια στο κουτί των μολυβιών, και τα τζιτζίκια τραγουδούσαν κάτω από το προσκεφάλι τους ένα τραγούδι που το ξέραν τα παιδιά από πάντα και το ξεχνούσαν με τον ήλιο. Χρυσά βατράχια κάθονταν στις άκρες των ποδιών χωρίς να βλέπουν στα νερά τη σκιά τους. Κι ήτανε σαν αγάλματα μικρά της ερημιάς και της γαλήνης. Τότε το φεγγάρι σκόνταψε στις ιτιές κι έπεσε στο πυκνό χορτάρι. Μεγάλο σούσουρο έγινε στα φύλλα.

Τρέξανε τα παιδιά, πήραν στα παχουλά τους χέρια το φεγγάρι κι όλη τη νύχτα παίζανε στον κάμπο.

Τώρα τα χέρια τους είναι χρυσά, τα πόδια τους είναι χρυσά, κι όπου πατούν αφήνουνε κάτι φεγγάρια στο νοτισμένο χώμα. Μα, ευτυχώς, οι μεγάλοι που ξέρουν πολλά, δεν καλοβλέπουν. Μονάχα οι μάνες κάτι υποψιάστηκαν.

Γι ‘αυτό τα παιδιά κρύβουν τα χρυσωμένα χέρια τους στις άδειες τσέπες, μην τα μαλώσει η μάνα τους που όλη τη νύχτα παίζανε κρυφά με το φεγγάρι…

                                                                                     Γιάννης Ρίτσος

 

 

 

                              Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ Η

Αγαπητοί γονείς,

σας προσκαλούμε στην καλοκαιρινή γιορτή μας, την Τετάρτη 9 Ιουνίου 2010, στις 7.00 μ.μ., στο χώρο του νηπιαγωγείου μας.

                                                            Τα νήπια 

                                                               και                                                                                                

                                                         οι Νηπιαγωγοί

                                                του 4ου Νηπιαγωγείου Σπάρτης     

 


 

Αξιολόγηση

Οι στόχοι του σεναρίου κατακτήθηκαν, ενώ παράλληλα τα παιδιά συνεργάστηκαν εποικοδομητικά. Με τη χρήση του λογισμικού και τη βοήθεια του εκπαιδευτικού “έπαιξαν” δημιουργώντας και βρίσκοντας λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις. Χρησιμοποίησαν με άνεση το πληκτρολόγιο και το ποντίκι. Έμαθαν να παίρνουν τη σωστή θέση μπροστά στον υπολογιστή (π.χ. να μην αγγίζουν καλώδια, να μην πατούν με δύναμη τα πλήκτρα, να μην ανοιγοκλείνουν τις συσκευές χωρίς λόγο, να τοποθετούν σωστά το σώμα τους).